przejdź do Sochaczew.pl
Sochaczew
240220 odwiedzin
Sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu

Kiedyś do załatwienia sprawy administracyjnej potrzebna była wizyta w urzędzie. Sytuacja ta zmienia się na naszych oczach. Kluczem do wirtualnego urzędu są profile zaufane.

Obecnie załatwienie sprawy w urzędzie miasta wymaga osobistej wizyty, jednak niebawem sytuacja ta ulegnie zmianie. W ramach realizowanego przez Urząd Miejski w Sochaczewie projektu „e-Klient” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej uruchomiono Punkt Potwierdzania Profili Zaufanych. Posiadanie profilu zaufanego umożliwia załatwianie spraw urzędowych przez Internet 7 dni w tygodniu, 24h na dobę.

– Profil zaufany jest odpowiednikiem własnoręcznego podpisu, który służy do podpisania wniosku składanego do urzędu za pośrednictwem Internetu. Aby złożyć wniosek lub pismo należy zalogować się na koncie, na platformie ePUAP wybrać interesująca nas usługę, podpisać formularz profilem zaufanym i wysłać do urzędu. Pod koniec maja planujemy uruchomienie elektronicznych formularzy dla 50 usług – powiedział nam Michał Orzeszek, który nadzoruje wprowadzenie projektu e-Klient w sochaczewskim magistracie. Elektronizujemy usługi z których najczęściej korzystają mieszkańcy Sochaczewa – dodaje. Dzięki wprowadzeniu e-usług mieszkańcy Sochaczewa będą mogli załatwić 50 różnych spraw za pośrednictwem Internetu. A to tylko początek.

Wyraź swoją opinię
Posiadacze profilu zaufanego za pomocą Portalu Konsultacji Społecznych (uruchomienie planowane do końca maja) będą mogli uczestniczyć w organizowanych przez miasto konsultacjach społecznych, wyrazić swą opinię o budżecie, planach inwestycyjnych i innych ważnych dla lokalnej społeczności sprawach. Konsultacje społeczne są jedną z form dialogu pomiędzy przedstawicielami władz a mieszkańcami. Dzięki portalowi będzie możliwe wysłuchiwanie opinii mieszkańców, poznanie ich propozycji, rozwiązań. A wszystko to bez fizycznego zbierania podpisów wśród mieszkańców Sochaczewa i bez konieczności wizyty w urzędzie.

Zbliża się SBO
W ramach projektu e-Klient zostanie wprowadzony system budżetowania, dzięki któremu mieszkańcy Sochaczewa posiadający profil zaufany będą mogli składać propozycje projektów do Sochaczewskiego Budżetu Obywatelskiego i uczestniczyć w głosowaniu nad nim przez Internet. Pomysły do III edycji SBO będą zbierane w czerwcu, a samo głosowanie nad wybranymi projektami przeprowadzone zostanie między 28 września, a 15 października.

– Trzeba jednak pamiętać, że możliwości jakie daje posiadanie konta na ePUAP i potwierdzonego profilu zaufanego można wykorzystać nie tylko do załatwienia spraw urzędowych w  Sochaczewie – mówi Michał Orzeszek. – ePUAP to platforma ogólnopolska. Dzięki potwierdzonemu profilowi zaufanemu można komunikować się z każdym urzędem w kraju, który, tak jak nasz, wdroży odpowiednie procedury i e-usługi. Tylko w najbliższej okolicy za pomocą platformy ePUAP będzie można załatwiać sprawy w urzędach gmin Nowa Sucha, Kampinos, urzędzie miasta i starostwie powiatowym w Żyrardowie. Posiadając profil zaufany mieszkańcy mogą również komunikować się z ZUS-em, Urzędem Skarbowym jak również zakładać działalność i rejestrować ją w CEIDG.  Docelowo posiadacze profilu zaufanego będą mogli załatwiać przez Internet sprawy w każdej jednostce administracyjnej w kraju.

Ps. Autor artykułu, podczas zbierania do niego materiałów, wyrobił własny profil zaufany. Wymagało to wizyty w pokoju nr 426 na trzecim piętrze urzędu miasta. Cała procedura zajęła dziewięć minut.

Sebastian Stępień

 

A A A
07.05.2015
godz.11:52
 

Zapisz się na newsletter

najnowsze zdjęcia
kontakt