przejdź do Sochaczew.pl
165916 odwiedzin
Coraz więcej dróg zamiast błota

W pierwszym tygodniu grudnia zakończyła się tegoroczna akcja „Drogi zamiast błota”, w ramach której ratusz remontuje, naprawia i utwardza osiedlowe ulice, dotychczas omijane przez służby drogowe. W tym roku tłuczeń, gruz lub asfalt pojawił się na kolejnych 10 kilometrach ulic.

Przypomnijmy, że to już trzeci rok realizacji programu wdrożonego przez burmistrza Piotra Osieckiego. W jego trakcie utwardzono łącznie aż 35 km osiedlowych dróg, którymi przez lata nie dało się dojechać do domów w czasie wiosennych roztopów czy po większej ulewie. Jak nas poinformował Wiesław Kowala naczelnik Wydziału Infrastruktury Miejskiej UM, który nadzoruje prace, w tym roku wykonywała je firma ZWK Józefa Siekierskiego, która wygrała przetarg oraz grupa drogowa Zakładu Komunikacji Miejskiej, która zajmowała się krótszymi odcinkami ulic.

Kilkudziesięcioletnie zapóźnienia

- Zapóźnienia jeśli chodzi o utrzymanie dróg sięgają w Sochaczewie kilkudziesięciu lat. Trzy lata temu, gdy obejmowałem funkcję burmistrza zrobiliśmy raport otwarcia. Był katastrofalny. Na ok. 113 km dróg, jakie znajdują się we władaniu miasta, ponad 60 km to były drogi gruntowe, niczym nie utwardzone, ewentualnie utwardzone żużlem, który wiosną, czy po większych opadach i tak zamieniał się w błotnistą breję – przypomina burmistrz Piotr Osiecki.

- Mieliśmy do wyboru, albo kontynuować dotychczasową politykę, która zakładała utwardzanie asfaltem kilku ulic rocznie, albo znalezienie innej metody, która da natychmiastowy efekt. Spowoduje, że ludzie nie będą czekali po kilkadziesiąt lat na jakąkolwiek drogę. Postawiliśmy na masowe tłuczniowanie. I chyba nikt dziś nie kwestionuje tego wyboru. Do końca przyszłego roku większość ulic w mieście, przy których stoją domy, będzie miała twardą nawierzchnię. Zdajemy sobie sprawę, że tłuczeń nie jest zbyt trwały, ale to pierwszy etap. Kolejnym będzie asfaltowanie, które w tym roku już się zaczęło, a w przyszłym zwiększymy jego skalę, bo chcemy przeznaczyć na program jeszcze więcej środków – komentuje Piotr Osiecki.

Dwa miliony na program

W tym roku tylko na program utwardzania dróg i poprawy stanu ich nawierzchni miasto wydało ponad 1,1 mln zł, kolejne 400 tys. na sprzątanie, malowanie pasów, uzupełnianie znaków itp.

- W przyszłorocznym budżecie zwiększamy kwotę na program bieżącego utrzymania dróg oraz „Drogi zamiast błota”. Tak jak w poprzednich latach środki trafią do wszystkich dzielnic. Staramy się bowiem, by prace były prowadzone równomiernie na terenie całego miasta, bez wyróżniania jakiejkolwiek dzielnicy – mówi burmistrz Piotr Osiecki.

Budżetem radni mają się zająć na sesji, 20 grudnia, i wtedy zapadnie decyzja, czy program uda się rozszerzyć, a takie ma plany burmistrz Osiecki.

- Bardzo mnie cieszy, że wydatki na drogi znacząco rosną. W porównaniu z 2011 rokiem aż o 55 proc. Trzy lata temu nasz samorząd wydał na bieżące utrzymanie ulic 1,3 mln, w 2012 roku już 1,4 mln, a plan na przyszły rok to aż 2 mln. Myślę, że tak duża kwota pozwoli poprawić stan nawierzchni co najmniej 40 ulic we wszystkich dzielnicach Sochaczewa – mówi Edward Stasiak przewodniczący Komisji Gospodarki Przestrzennej i Inwestycji Rady Miejskiej.

Właśnie kluczem do sukcesu programu „Drogi zamiast błota” jest równomierne rozkładanie robót, by suchą stopą do domów mogli dotrzeć mieszkańcy Boryszewa, Zatorza, Rozlazłowa, Karwowa, Wypaleniska czy Chodakowa.

Poza środkami w ramach bieżącego programu „Drogi zamiast błota” ratusz zamierza przeznaczyć w przyszłym roku ponad 2,5 mln złotych na nowe inwestycje drogowe.

- Płacąc podatki wszyscy składamy się na budżet miasta i każdy z nas ma prawo czuć, że za te pieniądze coś się zmienia w jego okolicy. Osobiście najbardziej cieszy mnie, że dotychczas zaniedbany pasaż Duplickiego zyska zupełnie nowe oblicze. Za niemal 400 tysięcy złotych powstanie tu ścieżka pieszo-rowerowa, pojawią się elementy małej architektury czyli ławki, kosze, zieleń. Dodatkowo przebudowany zostanie wjazd w ulicę Chopina, powstaną miejsca parkingowe przy hali sportowej i MOK oraz nowe, stylizowane oświetlenie – zaznacza wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Marcin Cichocki. 

- Milion będziemy mieli zarezerwowany na powiatową ulicę Staszica, a 800 tysięcy na parking przy dworcu PKP. To będą nasze wkłady w inwestycje innych samorządów – powiatowego i wojewódzkiego. Mamy nadzieję, że do nich dojdzie. Dokończymy też remont placu Armii Ludowej – mówi wiceburmistrz Stanisław Wachowski odpowiedzialny w ratuszu za projekty infrastrukturalne.  

- Przy wielu ulicach dodatkowo pojawiło się oświetlenie. W ostatnich trzech latach lampy dobudowano lub postawiono po raz pierwszy przy ulicy Zygmunta Starego, Bolesława Śmiałego, Dewajtis, Spacerowej, Żwirowej, Działkowej, Wróblewskiego, Jagiellońskiej, Torowej, Pietrzaka, Spacerowej, Rolniczej, Nowej, Dąbrowskiego, Żytniej, Matejki oraz Mieszka I – wylicza Urszula Cielniak naczelnik Wydziału Inwestycji i Modernizacji.

- Drogi były i są jednym z głównych priorytetów tej kadencji. Mam nadzieję, że mieszkańcy to zauważają. Mogę obiecać, że w 2014 roku nie zwolnimy, a jeszcze przyspieszymy tempa – kończy burmistrz Piotr Osiecki.

 

 „Drogi zamiast błota” – trzy lata programu

 

W 2011 roku tłuczniem lub gruzem utwardzono ok. 10 km dróg, m.in: Wypalenisko, Langiewicza, Tuwima, Polną, Piaszczystą, Sobolewskiego, Wierzbową, Dolną, Przylasek, Miłą, Wiśniową, łączniki na osiedlu Boryszew między Bojowników i Wyzwolenia, poprawiono nawierzchnię ulicy Lechickiej, Lazurowej, Górnej, Bema, Przyszłej, Tartacznej, Kuźmińskiego, Gagarina, Energetycznej, Brzechwy, Kubusia Puchatka, Chodkiewicza, Karwowskiej, Malinowej, Polnej, Podchorążych, Kawalerzystów, Maczka, Krzywoustego, Wspólnej, Topolowej, Wyspiańskiego Bortnowskiego i Krzywoustego. Częściowo zrekultywowano ulice Smolną, Modrzewiową, Bukową, Jesionową, Dębową, Chabrową i Tęczową.

W 2012 tłuczniem lub gruzem utwardzono prawie 15 km ulic, m.in.:. Sadową, Lazurową, Perłową, Przylasek, Twardowskiego, Popiela, Profilową, Zalewową, Bojowników, Południową, Robotniczą, Wiśniową, Wołodyjowskiego, Bartniczą, Dewajtis, Medyczną, Nadrzeczną, Połaniecką, Radosną, Rybną (Płocka-Zamkowa), Rybną (Zamkowa-Zagłoby), Spacerową, Spokojną, Zagłoby, Zieleńczą, Cisową, Krzywoustego, Królewską, Skotnickiego, Kościńskiego, Szajnowicza, Zamoyskiego, Lipową, Sosnową, Akacjową, Olchową, Leśną, Bajeczną, Wiejską, Powstańców W-wy, Chłopickiego, Chodkiewicza, Kasprowicza, łączniki od ul. 15 Sierpnia, Sikorskiego, Piękną, Jana Kazimierza, Ostrzeszewską, Dewajtis, łączniki 11 listopada, Równoległą, Koralową, Malinową, Grzybową, Jaworową, Planową, Karwowską, Asnyka, Wczasową.

W latach 2011-2012 nawierzchnię asfaltową wylano na: ul. Reja, Tadeusza Jasińskiego, Tadeusza Kutrzeby, Okrężnej, Kościńskiego, Spółdzielczej, Nowowiejskiej, Zamiejskiej oraz Muszkieterów, a kosztem ponad pół miliona złotych kompleksowo wyremontowano ul. Batalionów Chłopskich stanowiącą dojazd do szpitala.

W 2013 roku wytłuczniowano lub utwardzono gruzem 7,5 km ulic m.in.:. Asnyka, Bortnowskiego, Brochowską, Bławatkową, Cieplną, Chełmońskiego, Chrobrego, Chemiczną, Czarnieckiego, Działkową, Graniczną, Gwardyjską, Iwaszkiewicza, Karwowską, Kraszewskiego, Lazurową, Małą, Matejki, Młynarską, Medyczną, Porzeczkową, Promienną, Podgórną, Przylasek, Pietrzaka, Radiową, Skotnickiego, Sobieskiego, Spacerową, Szkolną, Termiczną, Trojanowską, Wesołą, Wiskozową, Wspólną, Wypalenisko, Zieloną i Żwirową.

W 2013 roku asfalt w ramach programu „Drogi zamiast błota” ułożono na długości ok. 2,5 km dróg, tj. na ul. Asnyka, Bojowników, Dębowej, Dolnej, Hubala, Lazurowej, Skotnickiego, Smolnej, Sobieskiego i Tartacznej.

A A A
18.12.2013
godz.08:41
 

Zapisz się na newsletter

najnowsze zdjęcia
kontakt
imię i nazwisko
adres e-mail
wiadomość