przejdź do Sochaczew.pl
124413 odwiedzin
Od „ogórka” do ekobusa

17 maja sochaczewska komunikacja miejska będzie świętowała swoje czterdziestolecie. To doskonała okazja do wspomnień, podziękowań za lata pracy, ale też rozmów o przyszłości ZKM, który w tym roku ma się wzbogacić o nowe, ale też używane autobusy, a w przyszłym roku o pierwsze autobusy elektryczne.

Komunikacja miejska została uruchomiona w Sochaczewie 1 maja 1979 roku w ramach przedsiębiorstwa komunalnego. Zabiegał o to wieloletni dyrektor dawnego przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, nieżyjący już Tadeusz Kluczek, budowniczy bazy technicznej, z której do tej pory korzysta komunikacja miejska. Po następujących w całej Polsce zmianach 1989 roku, dawne państwowe przedsiębiorstwa zostały zlikwidowane i utworzono zakłady usług komunalnych, kierowane już przez samorządy, które przejęły całość gospodarki komunalnej. W Sochaczewie nastąpiło to 1 lipca 1996 roku. Całkowicie samodzielną jednostką, uchwałą Rady Miejskiej, Zakład Komunikacji Miejskiej został 1 lipca 2001 roku.

Początki komunikacji
Na początku uruchomiono 6 linii autobusowych, które obsługiwały głównie szkoły, stację PKP i znajdujące się na obrzeżach naszego miasta duże zakłady pracy, z którymi związana była zdecydowana większość mieszkańców, takie jak Boryszew-ERG, Energomontaż, Ceramika Budowlana, Zakłady Włókien Chemicznych „Chemitex”, Ceramika Plecewice. Zaczęło się od autosanów i jelczy, które ze względu na swój zaokrąglony kształt nazywano „ogórkami”. Później, pod koniec lat osiemdziesiątych, pojawiły się Jelcze M-11. Były jeszcze stare, używane przedtem za granicą , ale w bardzo dobrym stanie,  skandynawskie DAB-y.

Nowy wiek
Oprócz wspomnianych Jelczy, których było osiem i stanowiły podstawę skromnego taboru, w roku 2000 zakupiono trzy nowe Solarisy Urbino 9. Były to nowoczesne, niskopodłogowe autobusy, wyprodukowane w Polsce. „Solaris” jest do tej pory jednym z największych w naszym kraju i w Europie producentem autobusów. Sochaczew może się więc poszczycić posiadaniem pierwszych wozów tej słynnej marki. Jak mówi dyrektor ZKM Krzysztof Sieczkowski, obecnie mają już 19 lat i przejechane prawie milion kilometrów. W roku 2004, gdy mijało ćwierćwiecze sochaczewskiej komunikacji,  zakupiono dwa nowe Jelcze 081 MB - to niewielkie autobusiki na podwoziu mercedesa, znane szczególnie osobom dojeżdżającym do szpitala. Dzięki nim ZKM uruchomił wówczas nowe  linie do Kuznocina, Kątów i do firmy „Mars”. Autobusy te przejechały do tej pory ponad 1,3 mln km i charakteryzują się bardzo oszczędnym zużyciem paliwa.

ZKM dziś
W dni robocze i nauki szkolnej czynnych jest 11 linii, które obsługują obszar naszego miasta i częściowo gmin Sochaczew, Brochów, Nowa Sucha i Kampinos. W ubiegłym roku autobusy pokonały ok. 750 tys. km. Długość tras wynosiła 65 km. Autobusy zatrzymywały się na 143 przystankach, z czego 103 znajdowały się w granicach administracyjnych miasta. W bieżącym roku zasięg komunikacji zwiększył się ze względu na rozszerzenie współpracy z gminą Sochaczew. Przebieg linii komunikacyjnych na terenie miasta w większości pokrywa się z tym ustalonym na początku jej  powstawania. Bardzo ważnym elementem rozkładu jazdy stał się szpital powiatowy, oddany do użytku pod koniec 1995 r. Od 2004 r. autobusy podjeżdżają bezpośrednio pod stację PKP Sochaczew (wcześniej była to ul. Towarowa i Sienkiewicza). ZKM zatrudnia obecnie 49 osób, dysponuje 16 autobusami.

Sochaczewski Ekobus
To projekt, w znacznej części finansowany ze środków unijnych. Jego głównym celem jest poprawa taboru autobusowego, usprawnienie komunikacji, ograniczenie emisji spalin, większa dbałość o jakość powietrza. Projekt składa się z kilku elementów. Do tej pory zrealizowano w pełni zakup i montaż 26 wiat autobusowych, z których część wyposażono w stojaki rowerowe. Zasadniczy cel projektu, jakim jest zakup dwóch spalinowych i trzech elektrycznych autobusów miejskich jest właśnie realizowany. Na stronach BIP urzędu miejskiego zamieszczono ogłoszenie o przetargu na ich zakup. Zamówienie będzie realizowane jesienią br. oraz wiosną przyszłego roku,  dlatego ZKM w porozumieniu z burmistrzem podjął już działania zmierzające do wcześniejszego pozyskania autobusów umożliwiających wymianę tych najstarszych, niezależnie od realizacji unijnego projektu.

- Kupno nowych, w pełni nowoczesnych i funkcjonalnych autobusów na pewno zasadniczo poprawi naszą sytuację oraz komfort podróżowania mieszkańców. Wprowadzenie nowych autobusów uzupełni również zakup i zainstalowanie kilku tablic dynamicznej informacji pasażerskiej oraz wprowadzenie okresowego biletu elektronicznego wraz z zainstalowaniem na terenie miasta dwóch wielofunkcyjnych biletomatów - wylicza dyrektor.

Samochody wyprą komunikację publiczną?
Zdaniem dyrektora Sieczkowskiego komunikacja zbiorowa ma przyszłość, choć w całej Polsce, a szczególnie w miastach średniej wielkości, takich jak Sochaczew - liczba osób korzystających z autobusów maleje.

- Szacujemy, że w roku ubiegłym z naszych usług skorzystało ok. 1.345.000 osób. Oznacza to średnio dziennie 3.685 pasażerów. Komunikacja publiczna ma przyszłość, ponieważ stanowi nadal podstawowy sposób na przemieszczanie się po mieście dla znacznej liczby mieszkańców. Szczególnie chodzi tu o młodzież szkolną i osoby starsze. Trzeba ją zatem utrzymywać i modernizować. Mam nadzieję, że w niedługim czasie nastąpią w tej kwestii widoczne zmiany - podsumowuje Krzysztof Sieczkowski. 

Gala z okazji czterdziestolecia ZKM rozpocznie się 17 maja o godz. 14.00 w kramnicach miejskich przy ul. 1 Maja 21. W programie spotkania znalazło się m.in. okolicznościowe wystąpienie dyrektora ZKM oraz wręczenie pamiątkowych odznak przyznawanych przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej. Odbierze je czterech pracowników ZKM.

(opr. daw)

A A A
13.05.2019
godz.09:01
 

Zapisz się na newsletter

najnowsze zdjęcia
kontakt
imię i nazwisko
adres e-mail
wiadomość