przejdź do Sochaczew.pl
118587 odwiedzin
Tydzień Języka Ojczystego w „dwójce”

„W mowie i piśmie używaj polskiego. W języku tym jest coś pięknego” (Dominik, kl. Vc), „Język polski bywa trudny, ale nigdy nie jest nudny” (Małgosia, kl. Vc). To tylko niektóre hasła promujące język polski. Utworzyli je uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2, aby uczcić Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego.

Szkoła, jak co roku, włączyła się w obchody święta, które na całym świecie obchodzone jest 21 lutego. Aby podkreślić bogactwo i różnorodność naszego języka, świętowanie trwało cały tydzień. Od poniedziałku do piątku (18-22 lutego) odbywały się akcje i konkursy korytarzowe przygotowane przez nauczycieli języka polskiego. Każdego dnia uczniowie klas IV-VIII otrzymywali nowe zadanie polonistyczne, które należało wykonać w określonym czasie.

Zmagania z zawiłościami polszczyzny rozpoczęła akcja „Neonowe schody”, czyli schody wyklejone kolorowymi kartami zawierającymi wyrazy z trudnością ortograficzną.   Codzienne pokonywanie klatki schodowej było więc nietypową powtórką z ortografii. Korytarz  natomiast opanowały różnego typu zadania. Na tablicy ogłoszeń, oprócz ciekawostek językowych i rebusów, codziennie pojawiały się polecenia, które nie tylko rozwijały w uczniach kreatywność, ale też bawiły i zachęcały do niecodziennej aktywności podczas przerw.

Pierwsze zadanie polegało na stworzeniu hasła promującego język ojczysty. To był dobry początek. Liczba uczestników była zdumiewająco duża a tym samym powstały zabawne, pouczające, nietuzinkowe hasła, wiersze i rymowanki. Były także „Polonistyczne Boggle”, gra wymagająca, aby z wybranych liter stworzyć jak najwięcej polskich wyrazów. Rekordzistką okazała się Zosia z klasy IVa, która ułożyła aż 100 słów!

Zainteresowaniem cieszyło się także zadanie polegające na ułożeniu własnego wiersza na podstawie zaledwie fragmentów już istniejącego. W tym dniu zrobiło się w szkole bardzo poetycko. Wymyślenie oryginalnych nazw ulic dla nowo wybudowanego osiedla to wyzwanie nie tylko dla wielbicieli architektury. Wyobraźnia dziecięca nie ma granic, więc w nazwach pojawiały się różnorodne motywy: kosmos, barwne kwiaty, leśne tajemnice czy cybernetyka.

Ostatniego dnia uczniowie zmierzyli się ze znajomością dzieł literackich. Ich zadaniem było dopisanie autorów do tytułów znanych utworów literackich. Polecenie nie było łatwe, więc pomoc pani bibliotekarki okazała się bezcenna.

Tydzień Języka Ojczystego był intensywny w zadania, ale warto było się starać, gdyż za każdą aktywność uczniowie otrzymywali nagrody. Ten czas pokazał także, że poznawanie języka polskiego może sprawić niesłychaną przyjemność.

A A A
01.04.2019
godz.08:15
 

Zapisz się na newsletter

najnowsze zdjęcia
kontakt
imię i nazwisko
adres e-mail
wiadomość