przejdź do Sochaczew.pl
141122 odwiedzin
Sochaczewska koperta życia

Koperta Życia to akcja skierowana do osób przewlekle chorych, starszych i samotnych. Przygotowanie i przechowywanie pakietu podstawowych informacji medycznych uratowało życie niejednej osobie. Do tego, by koperty trafiły do mieszkańców naszego miasta, zachęca radny Edward  Stasiak.

Akcja polega na umieszczeniu w specjalnie przygotowanych kopertach najważniejszych informacji o stanie zdrowia, takich jak np. przyjmowanych lekach, grupie krwi, alergiach, chorobach przewlekłych itd. Oprócz tego umieszczane są tam kontakty do osób najbliższych oraz dane osobowe, w tym numer pesel. Pakiet z takimi informacjami powinien być przechowywany w lodówce, najlepiej na półce znajdującej się na drzwiach. Wybór takiego miejsca jest nieprzypadkowy. Lodówka, nie dość że jest w każdym domu, to zarazem jest łatwo dostępna. Do przechowywania kopert życia od lat zachęcają lekarze i pracownicy pogotowia ratunkowego. Akcja spotkała się już z uznaniem wielu samorządów, które zdecydowały się zostać jej partnerami. Wprowadzono je m.in. w Gdańsku, Tczewie, Mielcu, Zielonce czy całym powiecie kołobrzeskim.

- Rozwiązanie to jest szczególnie ważne dla osób starszych, samotnych, a także przewlekle chorych, np. cukrzyków. Dodatkowo, duplikat koperty można nosić przy sobie. Wiem, że na takie rozwiązanie decyduje się wiele osób, w tym zawodowi kierowcy. Znacznie ułatwia to pracę służbom ratunkowym. W sytuacjach kryzysowych istnieje ryzyko, że, nawet jeżeli obecne są najbliższe osoby, mogą one stracić głowę. Mając w jednym miejscu wszystkie kluczowe informacje o pacjencie można od razu przystąpić do akcji ratunkowej – powiedział nam radny Edward Stasiak.

Pomysł dystrybuowania kopert wśród sochaczewian pozytywnie ocenia naczelnik Wydziału Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia UM Joanna Kamińska.

- Cel akcji jest bardzo szczytny i nawet jeżeli dzięki niej uda się uratować życie jednej osoby, warto przemyśleć wprowadzenie kopert na terenie Sochaczewa. Oczywiście nie musi mieć jej każdy mieszkaniec. Sądzę, że na początek wystarczyłoby nam tysiąc sztuk – mówi.

Na rynku funkcjonują różne pakiety – od najprostszego zestawu: koperta plus naklejka informacyjna bądź magnes na lodówkę, po bardziej trwałe, plastikowe pudełka. Wszystkie warianty są skonstruowane na tej samej zasadzie. Mają zabezpieczyć wypełnioną przez posiadacza deklarację dotyczącą stanu zdrowia.

- Koszt zakupu tysiąca pudełek to około 3,5 tys. zł. Nie jest to duża kwota. Przygotowałam już dla radnych informację na ten temat – wyjaśnia Joanna Kamińska.

Agnieszka Poryszewska

 

A A A
03.04.2017
godz.13:53
 

Zapisz się na newsletter

najnowsze zdjęcia
kontakt
imię i nazwisko
adres e-mail
wiadomość